2018

Duurzame Retail

Stadsimker bindt strijd aan met open deuren

De winkels in het centrum van Tilburg vormen ook een bedreigde diersoort. Vroeger kwam de dreiging van de mall. Nu worstelt men met internethandel, vierkante meters, het Pieter Vreedeplein en de autoluwe binnenstad. Vraag is of de nieuwe publiekstrekkers Hudson's Bay en Primark soelaas gaan brengen, of juist concurrentie. Met andere woorden: hoe duurzaam zijn onze winkels?

De stadsimker van Tilburg, Marcel Horck, ergert zich in elk geval. In mei 2016 was hij te gast om zijn zorgen te uiten over de bijenstand. Nu probeert hij met de deur in huis te vallen – maar dat gaat nergens in de Heuvelstraat.

Marcel vertelt dat hij is opgegroeid in Twente, in het oosten dus. Daar waar de wijzen vandaan komen. En zijn moeder is inderdaad de wijste: "Vroeger riep ze al door het huis: Doe de deur es dicht, wij stoken niet voor Maurik! (Die woonde 500 meter verderop.)" Marcel vertelt dat hij begin januari door de binnenstad liep. De dag na de grote aardbeving in Groningen. Hij moest even wachten bij de telecomwinkel en kreeg koude voeten. Omdat de deur van de winkel wagenwijd open stond! "Ik keek vervolgens verder buiten rond en verrek, blijkt dat alle deuren van alle winkels open staan! Mijn vrouw zei thuis, dat is logisch want ze willen volk trekken." Maar daar was Horck het niet mee eens. Dezelfde middag is hij gaan folderen om 'Groningen niet te laten zakken en de ijsberen niet te laten verdrinken'. Stop kortom met die onzinnige wereldverwarming. "Als je de websites leest van de grote ketens, dan zijn ze allemaal duurzaam. Onzin! De deuren staan open. Moeten we die deuren nu echt politiek gaan vastleggen in een motie? Of besluiten we het gewoon vanavond?!" Het punt is duidelijk.

CDA, Lokaal Tilburg, Links Offensief

Erik de Ridder van het CDA vindt de pitch leuk en hij zet ook aan het denken. Maar hij kent ondernemers en die open deur staat ook voor gastvrijheid. Vraag is wat we er nu aan kunnen doen? Eerder zijn in de raad vragen gesteld over terrasverwarmers. Toen was de discussie ook: verbieden of niet? "Toen hebben we een goed gesprek gevoerd over een green deal met de horeca. Die green deal is gemaakt, we zijn er nu mee aan het werk. Ik wil over die open deuren ook wel een green deal voorstellen aan de retailmensen. Daar kunnen we morgen mee beginnen."

Frans van Aarle van Lokaal Tilburg bestrijdt de beeldvorming. "Mijn winkeldeur is dicht. Die moet je als klant open doen en die gaat ook weer dicht. Ik ben zelf even gaan kijken in de Heuvelstraat. Al die nieuwe investeerders hebben hun deuren gesloten. Goede ondernemers houden hier wel degelijk rekening mee. Volgens mij is die green deal al realiteit. In elk geval op de Korvelseweg - van de binnenstad ben ik niet zeker."

Gert Brunink van Links Offensief herkent het onderwerp. Hij vindt het uitgangspunt Gelijke monniken gelijke kappen belangrijk. "Als je burgers vraagt zuinig om te springen met energie, moet je dat ook doen bij winkels. In de Heuvelstraat alle deuren open, en in de Korvelseweg en de Besterd helemaal niet is vreemd. Je kunt het inderdaad oplossen door met die mensen te gaan praten. Als de meerderheid het wil, komt men eruit."

Marcel Horck reageert dat het al begint te leven. Hij laat een postertje zien uit Wageningen. "Ook gaat een petitie rond op Facebook, niet door mij gestart. De grote concerns zijn overigens het onverschilligst want voor hen zijn de extra energiekosten maar een heel klein percentage van de omzet."

Transferia
Lokaal Tilburg verbreedt de discussie naar mobiliteit en komt met een tegenvraag. "We zijn bezig om mensen met hun auto's naar de rand van de stad te sturen, naar al die XXL winkels. Ik vind dat een heel zorgelijke trend die ten koste gaat van de winkels om de hoek en de wijksupermarkten."
Het CDA merkt op dat dit komt van dezelfde partij die voorstander is van 200 extra plaatsen op de parkeergarage Louis Bouwmeesterplein. En zo dus extra auto's wil lokken naar de binnenstad…
Frans van Aarle zou ook wel duurzamer vervoer willen maar dit is nu eenmaal niet reëel. "Mensen komen van buiten, met de auto. Ze moeten aan de rand van de Cityring kunnen parkeren."
Links Offensief had nooit gedacht het CDA gelijk te moeten geven. Maar Brunink is het eens met De Ridder dat de beste oplossing is om te parkeren op transferia buiten de ringbanen. Met van daaruit gratis pendeldiensten. "Dit concept kun je ook koppelen aan logistieke verdeelcentra."

Marcel Horck is tot besluit blij dat er enig schot in de zaak komt. "Ik heb alle partijen aangeschreven en kreeg alleen antwoord van Links Offensief. De rest verwees naar het verkiezingsprogramma. Trouwens ik kreeg evenmin antwoord van die duurzaamheidsmanagers van grote concerns. Nu is er in elk geval een begin van een oplossing."

 


Volgend artikel: Klimaat en energie


Marcel Horck


Gert Brunink, Erik de Ridder en Frans van Aarle


Gert Brunink en Erik de Ridder


Frans van Aarle


Foto's: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk