2018

Environmental Lounge Cafe

Over gebakken lucht en de beleving van kleding

Traditioneel stellen Otto Vogelenzang en Frits Ganzewinkel weer een groot aantal onderwerpen aan de orde die de bezoekers van het Milieucafé bekend zullen voorkomen. Zo is mevrouw Wentelteefje (de moeder van Eefje) uitgenodigd als kookspecialiste. Ze werkt met restjes uit de kliko omdat ze als alleenstaande moeder met een opgroeiende dochter in de uitkering zit. Als tegenprestatie is ze tewerkgesteld in Oost-Groningen, waar ze asperges moet steken. Als prikkel naar betaald werk heeft de gemeente nu haar uitkering gehalveerd. Het gevolg dat het gezin nu hoofdzakelijk niets eet: "Gebakken lucht op verlepte sla, met een glaasje gemeentepils. En we eten vaak Hussen Mussen met je Neus ertussen."

De natuur in Tilburg kan knap gevaarlijk zijn. Zo schijnt Moerenburg een enorm gebied te zijn. Mensen krijgen het advies om daar niet onvoorbereid naartoe te gaan want het is werkelijk levensgevaarlijk. "Maak gebruik van een gids. Ga niet zonder gids de Moerenburg in! Je kunt een survivalpakket bestellen, bestaande uit een slaapzak, knijpkat, tondeldoos en een kleine waterzuiveringsinstallatie. De oude RWZI doet het namelijk niet meer: veel mensen verkijken zich daarop en komen uitgedroogd het gebied uit."

Slogans
De trend van de kringloopwinkels wordt ook vakkundig gefileerd. Raretitelmanager Harm Schaafstra vertelt met bekakte stem dat het moderne bedrijven zijn geworden: "Wij zijn eigenlijk bezig kringloopbedrijven naar een hoger niveau te tillen. Vroeger gingen de mensen naar een uitdragerij of voddenboer. Daar was dan zo'n Malle Pietje die je kon vragen wat een oude onderbroek moest kosten en dit was dan een paar centen. Nu tikt men geen tweedehands kledingstuk meer op de kop maar koopt men een stuk beleving. Stel je voor, moeders of vaders met een papadag. Ze komen met de Baboe en nemen hun kids mee naar binnen. De ambiance van de kringloopwinkel is meteen al een stukje beleving. En men schaft dan geen oude onderbroek meer aan maar ervaart de beleving van een vintage kledingstuk."

Het blijkt dat ook de marketing circulair geworden is. Er wordt campagne gevoerd met behulp van gerecyclede slogans. 'Kringloopbedrijf. Glashelder.' 'Zo, nu eerst een kringloopbedrijf.' 'Heerlijk helder kringloopbedrijf.' En: 'Kringloopbedrijven houden van mensen, haal ze in huis.' "Deze slogans doen het nog hartstikke goed. Waarom zou je ze dan niet gebruiken? 'Kringloopbedrijf, je bent er'. Dat motto is toch uitgewerkt - waar ben ik eigenlijk?"

Daarover geen misverstand: in Tilburg, in Paradox. Tot slot staan Jeroen de Leijer en Frans van der Meer stil bij een strategische vraag. Wat te doen met dat enorme windmolenpark in Tilburg als er geen wind is? Frans is op excursie geweest naar Polynesië en heeft daar analoog aan de regendans, een workshop winddans gevolgd. Hij steekt geconcentreerd van wal met bezwerende zang en begint zowaar na twee ronden winden te laten. De act mondt uit in een storm – wat een mooie afronding is van een stormachtige dag.


Volgend artikel: Milieucafé 8 maart 2018


Foto's: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk