Milieucafé 31 mei 2018

Feestgedruis

Het geluid van zomerfestivals

Een korte blik op de festivalkalender in Midden-Brabant leverde dit seizoen 25 evenementen op - in Tilburg alleen al. Bij gezelligheid hoort geluid. Deskundigen trekken aan de bel dat het best wat zachter mag, want mensen lopen gehoorschade op. Organisatoren beroepen zich op de vergunning van de gemeente. Maar de klachten nemen ook toe...

Vrijdag 1 juni begint in Oisterwijk het Intents Festival. De promoclub is heel duidelijk over het soort muziek dat mensen kunnen verwachten. De afgelopen twee jaar kwamen er veel klachten binnen over geluidsoverlast – van dit festival en van andere. Wat reden is voor een gesprek met Robin Swanen, audioproducent voor Intents (65.000 bezoekers). Als audioproducent is Robin verantwoordelijk voor alle luidsprekers, installaties en geluidspersoneel. "En daar ben ik knap druk mee."

In 2016 en 2017 kwamen er veel klachten binnen, vertelt Robin. Het eerste jaar (180 klachten) kampte men met meetproblemen en hadden mensen in Tilburg veel last door een combinatie van harde wind en bijzondere weersomstandigheden. Er was sprake van een zogeheten temperatuurinversie; volgens Swanen "wordt het geluid dan op de ene plek opgezogen en een stuk verderop weer neergeplempt. Zoiets gebeurt zelden of nooit en het enige wat je daaraan kunt doen is de muziek af zetten. Zachter zetten helpt niet, mensen blijven het onder die omstandigheden toch horen."

In 2017 kwamen de klachten vooral op vrijdag maar dat was veel beperkter. "Het kwam door de wind in combinatie met het geluidsniveau." Daar is wel wat aan te doen, vertelt Robin. Het festival probeert uiteraard de hinder te minimaliseren en knelpunten op te lossen. "Geluid is te sturen, met behulp van opstellingen en blokkades. Speakers kun je aan de achterkant een stuk stiller krijgen door ze slim achter elkaar op te stellen." Daarnaast experimenteert men met een gedraaide opstelling, andere positionering, en het gebruik van zogeheten baffles van dempend materiaal.

Ter plaatse
De werkwijze is dat de bemanning onderzoekt waar het probleem zit, en daarop ingrijpt. "Als iemand belt met een klacht gaat iemand direct ter plaatse meten. Om te kijken waar het geluid vandaan komt. Negen van de tien keer gaat het maar om één stage, we hebben er 9 in Oisterwijk. Dit is meestal niet het hoofdpodium. De klachten zijn dan snel verholpen." Daarnaast wordt jaarlijks geëvalueerd.

Intents heeft een eigen klachtenlijn. "Die signalen krijg ik binnen een paar minuten binnen. Nogmaals, vrijwel altijd gaat het om een klein onderdeel. Daarnaast krijgen we feedback van de omgevingsdienst." Het beeld van massale klachten moeten we nuanceren: mensen haken volgens Swanen snel in met algemene opmerkingen over de muziekstijl waar ze niet zo van houden. "Ons beeld is dat de aanpassingen werken. De mensen die reageren op social media weten niet dat er bij een concrete klacht heel snel een auto in de straat komt meten."

Robin vertelt dat de aanpak van Intents niet gebruikelijk is. "Het kost tijd, energie en geld en dit maak je echt niet bij ieder festival mee. Maar onze overtuiging is dat als niet doet, het op termijn fout gaat. En dan kun je helemaal geen festival meer organiseren. In de editie van 2018 zouden er in elk geval veel minder klachten moeten zijn." Laten we het hopen.

Raar
Een vrouwelijke bezoeker signaleert dat ze als inwoner van Tilburg niets kan veroorzaken in Oisterwijk. "Ik woon dertien kilometer verderop… Hoe kan ik als bewoner van de stad dan zorgen dat ik geen last heb van jullie festival?" Het advies is simpel: bel de klachtenlijn, dan volgt er onderzoek.

Een andere dame vraagt zich af wanneer last, overlast wordt. Robin reageert pragmatisch: "Als we buiten onze vergunning gaan. Een persoon kan ook overlast ondervinden zonder dat wij de grenzen van de vergunning overschrijden. Dan nog willen we het probleem oplossen."

Een derde dame is benieuwd of er contact is tussen de gemeente Oisterwijk en Tilburg over de aanvraag van de vergunning. Over de geluidsdruk wel, verder worden geen andere eisen gesteld.

Tot slot een filosofische bezoekersvraag: "Wie vraagt er eigenlijk om zoveel volume? Het is toch raar dat men eerst moeite doet om het geluid zo hard te maken, en vervolgens weer om het te reduceren. De audioproducent begrijpt de redenering maar het is gewoon de wens van het publiek: "Men vraagt gewoon om een bepaald level teneinde een feestje te houden. Als we er laag geluid uit halen, of het niveau verlagen, zien we dat binnen een uur terug op social media."

 


Volgend artikel: Warmtepompen


Foto's: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk