2012

Waar blijven onze fietsen?

Het college besloot enkele dagen voor het Milieucafé, om met ingang van 2013 strenger fietsen te gaan ruimen en ook op meer plaatsen. Het zogeheten ruimgebied wordt fiks uitgebreid. Vroeger ging het om het station en het rondje winkelen; straks wordt het bijna twee keer zo groot (zie kaartje). En dat is nog niet alles. Ook bij station Tilburg University en station Reeshof gaat de gemeente verkeerd gestalde fietsen ruimen.

Presentator Frans Post geeft daarbij aan dat fietsen al na een uur (!) meegenomen zullen kunnen worden. Eerst krijgen we een uitgebreid verslag van het Milieucafé Onderzoeks Team. De moraal van dat verhaal: op de dagen dat het MOT rondkeek stonden er niet veel fietsen verkeerd op de gewraakte plekken. Niet in de Stationsstraat, niet op de Vijfsprong, en ook niet bij station Reeshof. De 'verbijsterende bende' bij het centraal station maakt wel duidelijk dat er te weinig stallingscapaciteit is. Wat tevens opvalt is dat er regelmatig auto's op de stoep staan. In de Willem II-straat, in de Tuinstraat en op de Vijfsprong. Met andere woorden: welk probleem is wethouder Roel Lauwerier aan het oplossen?

We hadden het hem graag zelf gevraagd maar alle VVD-ers hebben op de avond van het café een belangrijke ledenvergadering. Twee raadsleden stellen wel kritische vragen bij de maatregel: Tine van de Weyer (PvdA) en Maarten van den Tillaart (CDA). En daarom zijn ze te gast op het podium van Paradox.

Van den Tillaart noemt zichzelf 'geen fietsspecialist' maar zit er ruwweg hetzelfde in als zijn concullega Tine. Het CDA heeft ook vragen gesteld. Zijn ervaring met de Vijfsprong is anders dan gesuggereerd in de powerpoint: het kan daar echt veel drukker zijn en hij vindt dat wel een probleemgebied. Verder wijst Maarten erop dat Tilburg meerdere fietsenkelders heeft waar het stallen gratis is. "Ik snap wel dat je dan heen en weer moet lopen, maar dat moeten automobilisten ook."

Tine van de Weyer kent meer probleemplekken. Sommige straten raken regelmatig verstopt en hulpdiensten kunnen er dan niet meer door. Verder is de gratis stalling voor het station inderdaad een aanfluiting. "Maar de gemeente schrijft zelf op haar website dat één op de vijf fietsen een weesfiets is! Begin daar eens mee, om die eruit te halen. Dan kunnen de fietsen op de Stationsstraat makkelijk daarheen uitwijken."

Gekke Henkie
Beide raadsleden storen zich ook aan de verkeerd gestalde fietsen op de kop van de Stationsstraat (bij Central). Tine: "Er geldt al een verbod maar het wordt niet gehandhaafd. Daarom is het nieuwe besluit een idioot voorstel." Bezoeker Guus Sluijter haakt hier spontaan op in: "Ik erger mij blauw aan de bende op die plek. En voel me gekke henkie als ik braaf ga zoeken naar een lege beugel."
Frans Post moet dit beamen. Nota bene het bord dat het stallingsverbod aangeeft is niet bereikbaar omdat er fietsen omheen gedrapeerd staan. Tine voegt eraan toe dat ooit extra beugels zijn toegezegd met de herinrichting van de straat. Maar die zijn er dus niet.

Het fietsbeleid blijkt de gemoederen bezig te houden. Bezoeker Gert Brunink wijst op een fietscafé dat een dag eerder plaatsvond in het Deprez-gebouw. "Er zijn 30.000 reizigersbewegingen per dag bij het spoor en 40 procent daarvan komt per fiets. De capaciteit van de stalling is maar 5.000. Dus dat is gewoon veel te weinig. Ga niet de fietser straffen voor iets waar hij niets aan kan doen."

Auto's ruimen
Een derde bezoeker roemt de gemeentelijke fietsenstallingen. "Maar de NS-stalling is heel slecht en duur. Aan de westkant van het centrum zou nog een extra stalling moeten komen. Alles zit nu geconcentreerd rond de Heuvel." Raadslid Van de Weyer kan de man geruststellen. Er zijn plannen voor nieuwe stallingen aan de noordzijde en de zuidzijde van het station. "Maar de gemeente moet eerst eens beginnen moet goed te ruimen in de gratis stalling."
Maarten van den Tillaart vindt de spoorzone nu niet het grootste probleem. De wethouder heeft het over situaties die nu overlast geven. "Wat is overlast?" kaatst Tine van de Weyer terug. "Als een winkelier belt over vijf fietsen? We hebben met de winkeliers gesproken in de Willem II-straat. Ze wezen op een grijze strook in het plaveisel. Eerst hadden daar fietsbeugels gestaan. Vervolgens zijn die weggehaald. Daarna kwamen ze weer terug. Nu zijn ze weer weggehaald!" Tine wijst erop dat er straks een fietstunnel komt, onder het spoor door, in het verlengde van de Willem II-straat. Zo'n tunnel zuigt nieuw verkeer aan en dus zullen daar ook weer meer fietsen gestald gaan worden. De gemeente zal ook daarop moeten anteciperen.

Frans Post probeert het nog een keer: het echte probleem waren toch de auto's? Waarom worden er niet meer auto's geruimd? Hij oogst er een spontaan applaus mee. Waarop Tine afgemeten (want uit eigen ervaring) weet te melden dat één verkeerd geparkeerde auto een boete oplevert van 300 euro...

Tot besluit vraagt Michel Jehae zich af wat de inzet is van het komende gesprek met wethouder Lauwerier. Tine wil weten of het klopt dat iedere fiets geruimd zal worden: "Volgens mij is dat niet waar te maken." Daarnaast wil ze weten wat de wethouder onder overlast verstaat en op grond waarvan dat wordt bepaald.
Van den Tillaart zit er wat relativerender in. "Ik denk dat het fietsenprobleem niet overdreven moet worden. Knelpunten moeten we uiteraard aanpakken maar overlast is voor mij gerelateerd aan aantal klachten."

En dat zou best eens mee kunnen vallen. We zijn benieuwd naar het nieuwe jaar.

 


Volgend artikel: Stefano Caruso

Frans Post, Tine van de Weyer en Maarten van den Tillaart
Tine van de Weyer en Maarten van den Tillaart
Tine van de Weyer en Maarten van den Tillaart
Tine van de Weyer en Maarten van den Tillaart
Tine van de Weyer en Maarten van den Tillaart

Foto’s: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk