Milieucafé 30 januari 2020

Fietsknelpunten onderzocht

"Sommige situaties zeker nog een kritisch bekijken"

Fietsbeleid is een vertrouwd gerecht op het menu van het Milieucafé. Niet zo gek voor wie bedenkt dat Tilburg enkele decennia terug nog bekend stond als toonaangevende fietsstad. In het café van november had het publiek gelegenheid om vragen te stellen via de mentimeter. De antwoorden daarop had u nog tegoed en daarom is medewerker Guido Dolné nu naar Paradox gekomen. Wethouder Mario Jacobs is trouwens ook van de partij.

Een gekend knelpunt is bijvoorbeeld de Bredaseweg. De klacht komt erop neer dat de fietspaden –eigenlijk fietssuggestiestroken- erg smal zijn. Als een auto een beetje breed geparkeerd staat, kunnen fietsers er niet meer echt veilig langs.

Guido Dolné projecteert er wat foto's bij. "Zoals te zien is, hebben we niet heel veel ruimte tussen de twee voorgevels om ook de fietsers van ruimte te voorzien", luidt zijn analyse. "Dan zouden we moeten kijken of er een richting uit gaat." Dolné bedoelt een mogelijk eenrichtingverkeer. Een ingewikkeld verhaal, zo leert de Korvelseweg. Is het een idee om de parkeerruimte weg te halen? Dat zou immers ook meer ruimte geven. "Op dit deel van de Bredaseweg zit vrij veel detailhandel en ik denk niet dat de winkeliers daar heel blij mee zouden zijn."

Dan de Spoorlaan. Zoals bekend vinden daar al maanden werkzaamheden plaats. Presentator Frans Post heeft er een half uur gepost en verbaasde zich over de 'wild-westsituatie' rond de oversteek bij de Willem II-straat. Terwijl auto's veilig kunnen voortrazen, is het welhaast onmogelijk voor voetgangers om over te steken. Voetgangers, rollatorgebruikers, fietsers en bromfietsers worden allemaal over dezelfde smalle strook gestuurd. Hoe beoordeelt de gemeente dit op verkeersveiligheid? Er is hier al twee en een half jaar sprake van een tijdelijke situatie.

"Inderdaad zijn we bij de Spoorlaan al jaren aan het werk en dit betekent dat we continu een beetje aan moeten klooien met de ruimte. Die ruimte is verdomd beperkt", reageert wethouder Mario Jacobs. "Om te zorgen dat iedereen altijd zijn weg vindt op een veilige manier, dat is in de praktijk bijna niet te doen. Er is een barrière geplaatst naast de auto's, niet voor de auto's, maar juist om te voorkomen dat andere verkeersdeelnemers gevaar lopen."

"De gemeente is zoals bekend bezig met het vervangen van kabels en leidingen. Dit levert een continue zoektocht op. Hoe krijgen we dit veilig voor elkaar? De klachten beluisterend, denk ik dat we –als ik naar de situatie kijk- nog eens kritisch moeten bezien of het werk nog veiliger kan gebeuren dan hier geprobeerd is."

Aangepakt
De grootste klacht is de oversteekbaarheid van de Spoorlaan. Waarbij auto's erg veel ruimte krijgen. Het advies is om daar nog eens goed naar te kijken, want daar zou je een oplossing moeten bieden, en niet wachten tot het misgaat. "Daar heeft u een punt en dat moeten we ook doen," geeft de wethouder ruiterlijk toe.

Tientallen punten zijn de afgelopen jaren al wel aangepakt door de gemeente. "Zo hebben we antislipmatten gelegd bij fietskelders en krijgt de Milieustraat een vrij liggend fietspad," somt Dolné op. "Vorig jaar hebben we onderzoek laten uitvoeren naar het tekort aan fietsparkeerplaatsen in de stad, in eerste instantie bij een aantal winkelcentra. Komend voorjaar volgt het tweede deel op kleinschaliger plaatsen, zoals het Frans van Spaendonckplein en Ketelhavenplein. Dat zijn zaken die de komende jaren tot uitvoering moeten gaan komen."

 


Volgend artikel: 40 Miljoen bomen erbij: gedeputeerde schrok zelf ook van de rekensom


Verslag: Jasper Schoonhoven

Foto's: Pien van Pamelen