2008

Hogere parkeertarieven voor het milieu?

Hogere parkeertarieven jagen mensen nauwelijks uit de auto. Maar toch: bij een stijging van parkeertarieven met twintig cent in parkeergarage Tivoli, pakt tien procent van de automobilisten liever de bus of fiets, aldus de Grote Milieucafé Parkeerenquête 2008.

Arno Schroten van adviesbureau CE Delft komt met meer cijfers. In Amsterdam nam volgens hem door een prijsstijging van parkeertarieven met tien procent het aantal parkeerders af met twee procent. De adviseur juicht toe dat er in de hoofdstad ook differentiatie komt, waarbij viezere auto’s meer gaan betalen voor parkeren.

Volgens de redactie van het Milieucafé zullen hogere parkeertarieven het parkeergedrag van de automobilisten nauwelijks veranderen en vindt de meerderheid van de automobilisten het zeer reëel als betaald moet worden voor een parkeergarage in het Stappegoorgebied. Presentatoren Frans Post en Michel Jehae: ‘85 Procent van de Stappegoor-bezoekers neemt tachtig cent parkeergeld voor lief, zo blijkt uit ons onderzoek.’ Met deze inkomsten zou de gemeente andere kosten kunnen dekken.

Exploitatietekort

Volgens Frans van Aarle van de Ondernemers Federatie Tilburg bewijst het onderzoek onder driehonderd automobilisten niet dat burgers ‘bereid zijn’ om meer te betalen voor parkeren. Volgens hem is de irritatiegrens onder automobilisten bereikt en hij bepleit dan ook een tariefsverhoging van hooguit drie cent in de binnenstad. ‘Bovendien mogen parkeertarieven niet worden gebruikt voor extra inkomsten.’

Dat stuit weer tegen de borst van GroenLinks-fractievoorzitter Marjo Frenk: ‘Gratis parkeren in het Stappegoorgebied betekent straks een exploitatietekort van tien miljoen euro. Waarom moet de hele Tilburgse gemeenschap daarvoor opdraaien? Gemeente Tilburg maakt door automobiliteit al extra kosten, zoals de reeds genomen maatregelen tegen luchtvervuiling.’ Schroten staat haar bij: ‘Autorijden belast de samenleving op veel manieren. Accijnzen en motorrijtuigenbelasting dekken niet alle kosten. Parkeren betekent bijvoorbeeld ook ruimtebeslag van schaarse grond.’

Liever naar Eindhoven

Volgens ondernemer Van Aarle snijdt de gemeente zich in de vingers als de parkeertarieven in de binnenstad stijgen. ‘Je hebt al graafwerkzaamheden en opstoppingen in de binnenstad en als de tarieven dan ook nog stijgen, vormt dat mogelijk de druppel. Mensen gaan dan liever in Eindhoven winkelen.’ Koren op de molen van Roel Lauwerier van de VVD: ‘Bovendien leert jullie uitslag over parkeren in Tivoli dat tien procent van de automobilisten de stad dus wél gaat mijden bij stijging van de parkeertarieven met twintig cent.’

CDA’er Maarten van den Tillaart komt door het grote aantal debatteerders nauwelijks aan het woord. Ook hij vindt hogere parkeertarieven geen middel voor milieubeleid.

Meer informatie?

Download het eindrapport van de Grote Milieucafé Parkeerenquête 2008 (PDF-bestand, 360 KB)


Volgend artikel: Column Jasper Mikkers

Discussie parkeertarieven

Foto: Hans van den Berk

Verslag: Andrea van Dael/JEM