2017

Mario Jacobs: slim en mobiel

De aanpak van het Tilburgse verkeer

Sinds drie jaar heeft Tilburg een wethouder voor 'slimme en duurzame mobiliteit'. Mario Jacobs is in het Milieucafé al een paar keer komen uitleggen wat dit inhoudt. Kort voor de jaarwisseling loodste hij het nieuwe mobiliteitsplan door de gemeenteraad. Eigenlijk mag het geen plan meer heten: Tilburg heeft tegenwoordig een 'mobiliteitsaanpak'. Maar wat zien de Tilburgers daarvan in de praktijk? We zijn benieuwd.

Traditioneel vragen we in het Milieucafé vaak wanneer de binnenstad autoluw wordt gemaakt. Of wat Tilburg doet voor de voetganger en de fietser. Tegenwoordig speelt er meer want Tilburg is druk bezig met het aantrekkelijk maken van de binnenstad. Er wordt een heel nieuw winkelrondje gerealiseerd, met nieuwe winkelstraten, een Hudson Bay, een Decathlon en niet te vergeten de Primark. De verwachting is dat die nieuwe zaken een heleboel extra autoverkeer naar de binnenstad gaan trekken. Verschillende partijen in de gemeenteraad pleiten daarom voor extra parkeervoorzieningen om in te spelen op de te verwachten drukte. Kan de wethouder Mobiliteit een verkeersinfarct voorkomen?

Eerst maar even de actualiteit want GroenLinks in de persoon van Jesse Klaver heeft net de schuld gekregen van het afketsen van de formatiebesprekingen. Gelooft Jacobs in de wederopstanding van de Jessias?
"Als het zogeheten motorblok [VVD, CDA, D66] beweegt zou het kunnen... Maar als partij houden we vast aan de speerpunten klimaat, inkomensverschillen en vluchtelingen. Door die bodem willen we niet zakken. En dat we prima kunnen samenwerken met het CDA, bewijzen we dagelijks in Tilburg."

Daar wilden we het over hebben: wat kan Tilburg zien van de nieuwe mobiliteitsaanpak?
Mario vindt het een terechte vraag; beleid moet zich immers concretiseren. Hij benadrukt dat de nieuwe visie met de stad is gemaakt. "Wat daar gebeurd is, betekende een kanteling. We stelden de gebruiker centraal, in plaats van te denken in modaliteiten en infrastructuur. We gaan ook niet asfalt draaien maar gaan uit van de daadwerkelijke behoefte. Zelfs in de vakwereld wordt Tilburg als voorbeeld gezien. Er is een fundament gelegd waar we tien jaar profijt kan kunnen hebben."

Bullets
De mens staat kortom centraal, niet het asfalt. En het langzaam verkeer, fiets zowel als voetganger, kan veel nadrukkelijker een rol spelen. Toch is nog steeds de vraag wat Tilburgers kunnen merken van deze visionaire aanpak...
Het is ironisch dat de wethouder van langzaam verkeer als eerste beleidsdaad, de vernieuwde Bredaseweg mocht openen. "En ik mocht hem niet rood schilderen."

Mario heeft zich geprepareerd en een forse lijst met bullets meegenomen. Snelfietspaden bijvoorbeeld. "Er staat nu een bouwbord bij de Alleenhouderstraat. Vandaag zijn we begonnen met het eerste stuk van de snelfietsroute naar Waalwijk."

Anderhalf jaar geleden is het project Veilig Naar School opgepakt. "Ik wil meer aandacht voor schoolomgevingen. Mensen moeten daar veilig kunnen fietsen. De resultaten worden nu zichtbaar, we gaan het project uitbreiden naar alle scholen in Tilburg. Dankzij een koppeling met een Europees initiatief."

Hoewel Jacobs niet als wethouder Asfalt versleten wil worden, is van belang dat veel tegels op fietspaden door asfalt zijn vervangen. "Dit vergroot het rijcomfort voor fietsers; asfalt is niet altijd verkeerd."

Voor de voetgangers moet nog veel gebeuren want daar loopt het gewoon nog niet goed. "In de binnenstad is langzaam verkeer prioriteit nummer 1. De laatste ontwerpen voor de nieuwe Spoorlaan wijzen uit: voetgangers en fietsers genieten duidelijk de prioriteit."

Groene pleinen
Verkeersgedrag is gewoontegedrag en is dus zeer lastig te veranderen. De gemeente werkt samen met grote instellingen als de Rooi Pannen, en het Elisabeth-TweeSteden ziekenhuis. "We vormen een community met als opdracht: hoe krijgen we ons personeel zo ver dat ze de auto laten staan. Daar profiteren zij als werkgever ook van aangezien medewerkers fitter worden."

Presentator Frans Post is nog niet onder de indruk van de oplossing die gekozen is voor het Pieter Vreedeplein. Komt er nog wat anders dan dat duct tape op het plaveisel?
"Zeer zeker," beaamt de wethouder. "Er liep al een aanbesteding voor de herinrichting van het plein. Toen kwam Wereldhave langs [een vastgoedbelegger], en konden we het proces gelukkig stoppen zonder dat er claims kwamen. Anders was er 2,5 ton door het putje gegaan. Het Pieter Vreedeplein krijgt nu een groene uitstraling, met extra aandacht voor voetgangers en fietsers."

Maar dat is dus nog even afwachten. Copresentator Marc Pruijn is benieuwd hoe de gemeente omgaat met grote trekkers als de Primark en Hudson Bay. De auto wordt gefaciliteerd maar niet nadrukkelijk, zo blijkt; hij wordt 'gast in het gebied'. Jacobs wijst nogmaals op het ontwerp van de nieuwe Spoorlaan: dit is inmiddels vastgesteld in het college. "Het gaat dus gewoon gebeuren. We krijgen fraaie pleinen voor het station en bij de Willem II passage, in plaats van een racebaan."

Verbeteringen voor fietsers zijn ook mogelijk, vooral in de marketing van onze stallingen. "Veel mensen weten ze niet te liggen, dus de bewegwijzering kan sowieso beter. Hetzelfde geldt voor de sluitingstijden, die zijn niet overal handig en dat gaat gewoon veranderen."

Dwaalgroep
Gedrag van fietsers is een verhaal apart. De gemeente gaat niet meer strijden tegen het maaiveld parkeren. Het motto wordt: kort parkeren op straat is OK waar het kan, voor het lang parkeren zijn er de garages. "We overleggen nu met bewoners en het parochiebestuur van de Heuvelse kerk. Het voorplein biedt immers mogelijkheden voor fietsparkeren. Binnen in de kerk kan het uiteraard niet…"

Automobilist Frans Post is benieuwd naar de autoluwe binnenstad. Rond de Nieuwlandstraat begon het zo hoopvol, nu lijkt het proces stil te liggen...
Daarover is de wethouder eerlijk gezegd ook een beetje teleurgesteld. "Er hadden meer mensen massaal kunnen opstaan tegen het bewonersprotest, maar dit is niet gebeurd. Zelf zoek ik ook niet graag de confrontatie, ik prefereer de dialoog over de inhoud. Maar het project ligt niet stil! Een groep mensen uit het dwaalgebied -ze noemen zichzelf Dwaalgroep- is nu bezig met de vraag hoe we het doorgaand verkeer uit de binnenstad kunnen halen. Voor de zomer komt er een voorstel."

Voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is Mario Jacobs lijsttrekker geworden van GroenLinks. Niet denkbeeldig is de vraag of hij als wethouder in het nieuwe college, Hans Smolders van de LST als collega zou willen?
"Je stelt dezelfde vraag als Brabants Dagblad-verslaggever Stephan Jongerius. Laat ik het zo zeggen: ik ben democraat en ik ben van de inhoud. Laten we eerst maar eens kijken met wat voor inhoud de LST komt. Ik ga niet aan de voorkant mensen uitsluiten. Dit wil overigens niet zeggen dat we onze GroenLinks-principes niet overeind houden. Daarin zit je ziel en je ziel moet je niet verkopen."

De redactie heeft een presentje klaar liggen voor de wethouder van Slimme Mobiliteit. Ons is ter ore gekomen dat de wethouder op zijn trouwdag toch naar Paradox gekomen is voor het Milieucafé. "Het was inderdaad een enorm dilemma," grapt Mario Jacobs. "Met een prachtige vrouw in een restaurant zitten, of hier op dit podium geconfronteerd worden met deze presentatoren." Champagne leek ons wel gepast als goedmaker.

 


Volgend artikel: Sanne Rambags, formidabel jazztalent

Frans Post, Marc Pruijn en Mario Jacobs

Mario Jacobs

Frans Post, Marc Pruijn en Mario Jacobs

Mario Jacobs

Frans Post, Marc Pruijn en Mario Jacobs

Frans Post, Marc Pruijn en Mario Jacobs


Foto's: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk