Meemaken, erbij zijn!

 

Turrrrrrbo Powerrrrrrrrrr! Hoppaaaaa! En daarrrrr gaat weerrrrr een polshorloge aan de voorrrrrrrzijde! De laatste nummerrrrrrtjes, meemaken, erbij zijn!

Plaatje Dé Tilburgse zomertraktatie trekt jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers, die zich vrijwel allemaal laten verleiden door de welbespraakte kermisexploitanten. De een spendeert honderden euro's aan sneldraaiende mega-attracties, de ander gooit tientallen muntjes in de grijpkranen of de bulldozers en weer een ander beperkt zich tot een zuurstok en een half pond gerookte paling. Hoe het ook zij, de Tilburgse kermis is een feest der verleiding.

Een feest met een keerzijde. Vorig jaar werd tijdens de tien kermisdagen 141 ton afval geproduceerd. Als we die hoeveelheid afval over het Heuvelplein zouden uitspreiden, betekent dat een laag van een meter dik! Volgens kermisambtenaar Erik Hormann doet de gemeente er alles aan om die afvalstroom zo goed mogelijk te verwerken. Het verpakkingsafval van de exploitanten wordt gescheiden ingezameld en het kermisterrein staat vol met afvalbakken. Niettemin gooit de gemiddelde kermisbezoeker zijn snoepwikkels, suikerspinstokjes, oliebollenzakken, frietbakjes, colablikjes en wat dies meer zij nog gewoon op de grond, zodat het BAT de volgende ochtend de handen weer meer dan vol heeft. Tja, voor zo'n afvalbak moet je misschien wel vijf meter omlopen...

Overigens moet je ook niet proberen om de gemiddelde kermisbezoeker te wijzen op de milieu-implicaties van zijn gedrag, want dan krijg je op z'n minst een lading scheldwoorden over je heen, als je al niet meteen op je bek geslagen wordt. Vakantie, hittegolf en alcohol maken het toch al korte lontje van de meeste mensen nog korter - en hun tenen veel langer.

Hoe verander je het gedrag van de mensen? In dit geval ligt het antwoord voor onze neus: door ze te verleiden. In de Efteling draagt Holle Bolle Gijs -‘Papier hier! Dankuwel!'- in belangrijke mate bij aan de oplossing van het afvalprobleem. Zo'n soort ‘afvalattractie' moet er toch ook te verzinnen zijn voor de Tilburgse kermis? En als we dan toch bezig zijn, kunnen we via de ‘Weg Der Verleiding' niet veel meer milieuproblemen in onze stad aanpakken? Een groene golf voor fietsers, gratis parkeren voor minder vervuilende auto's, een ‘hondentoilet' dat een kluif (of een tennisbal) uitspuwt voor elke ontvangen drol. Met wat brainstormen kom je op fantastische verleidingstrucs.

Een nieuw stadsmotto dient zich al aan: ‘Tilburg, alle dagen kermis'.

Jeroen Bezem
22-07-2006