2007

Gezondheidsschade door afzwakken milieuzone?

Zoneer een groter gebied dan de Cityring om onnodige gezondheidsschade te voorkomen. Dit advies geeft Karin Blaauw van de Stichting Natuur en Milieu aan milieuwethouder Marieke Moorman.

Moorman toonde zich in juni erg teleurgesteld over het bedrijfsleven, wegens hun weerstand tegen de milieuzone. Nu is er een aangepast plan. Moorman: "Vanaf 1 juli volgend jaar kijken we definitief wie wel of niet in de milieuzone mag. Dan ontkomen ondernemers er niet meer aan, dan zijn we niet meer coulant. Ook de kleine ondernemers moeten er dan aan geloven. Ik ga de ambulante handel er stevig op aan spreken." Ze geeft de garantie af dat de richtlijn van 1 juli 2008 een substantieel deel van de vuile vrachtwagens buiten de stad houdt.

Volgens haar zijn er wel andere stappen gezet voor een schonere lucht. "Ik bestrijd dat de lucht niet schoner wordt, de euro-2 en -3 motoren mogen de zone niet in: zij moeten een roetfilter hebben. En niet iedereen vraagt een ontheffing aan, sommige kleine ondernemers schaffen een schonere vrachtwagen aan met het oog op de milieuzone. Aan de bewustwording van mensen draagt ons begin van de milieuzone dus zeker bij."

Blaauw: "Tilburg moet zo snel mogelijk de milieuzone invoeren en niet een jaar wachten. En ambitieuzer inzetten op de langere termijn. Als je kijkt waar we voor de gezondheid heen moeten: een halvering van de fijnstofconcentraties. Tilburg - met een relatief heel slechte milieukwaliteit - moet veel uit de kast halen om een betere gezondheid te bewerkstellen."

In Duitse steden werd de milieuzone in één keer ingevoerd voor heel grote delen van de stad en wel voor personenauto’s, bestelauto’s en vrachtwagens. De Tilburgse wethouder gaat de komende jaren afspraken maken met winkeliers over efficiëntere bevoorrading.


Volgend artikel: Waar gaat het 'groene geld' naartoe?

Milieuzone

Verslag: Andrea van Dael/JEM