Mobiliteit kan slimmer
Alweer drie maanden geleden organiseerde de gemeente een stadsgesprek over mobiliteit. Daar bleek dat er veel ideeën leven in de stad en ook dat het onderwerp mensen bezig houdt. Een en ander maakt nieuwsgierig naar het vervolg. Hoe rijdt de trein verder? Mario Jacobs is nu twee en een half jaar in functie. Tot nu toe heeft hij vooral asfaltwegen mogen openen die besteld waren door zijn voorganger. ('Ik heb wel overwogen om er fietspaden van te maken.') De wethouder Slimme Mobiliteit praat ons bij.
Jacobs vertelt dat er in november een plan gaat verschijnen. Maar hij tempert meteen de verwachtingen: "Dit wordt geen klassiek beleidsplan. We gaan niet werken met een blauwdruk., die tijd is voorbij. Je kunt geen plannen meer maken voor de verre toekomst. Daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel."
Wat gaat er dan wel verschijnen? Waar gaan Tilburgers wat van merken?
"Belangrijk is de aanleg van een snelfietsnetwerk," begint de wethouder. "We starten met de Hart van Brabantroute naar Waalwijk. Daar gaan onze burgers het eerste kwartaal 2017 iets van merken. Het werk begint aan de Alleenhouderstraat en de Reitse Hoevenstraat. Een dergelijke snelfietsroute is interessanter geworden vanwege de recente opmars van de e-bike. Op een dergelijke route is het streven om zo min mogelijk obstakels tegen te laten komen. Verder moet je de techniek aanpassen: verkeerslichten anders afstemmen bijvoorbeeld. Deze routes worden geschikt voor de e-bike en uiteraard ook voor de gewone fiets."
Het tweede fietsproject dat op stapel staat is de verbreding van het Bels Lijntje. "We zijn afhankelijk van Tennet omdat het werk gecombineerd wordt met de aanleg van een nieuwe stroomkabel. Om die reden is wat vertraging opgelopen. Maar als die kabel ligt kunnen wij aan de gang met de verbreding. Ik hoop in 2017 die belangrijke stap te kunnen zetten. Er zijn gesprekken met Turnhout en de tussenliggende gemeenten en provincies. Maar we gaan gewoon beginnen aan de Tilburgse kant. Hopelijk kunnen we het project daarna verder uitrollen."
Stallingen
De stalling aan de noordzijde van het station is een groot succes. Maar daarom is hij dus ook al te klein... Mario knikt: "Dit is ook een noodstalling. We wachten op nieuwbouw maar dat is nog niet zover. Het klopt dat de stalling stampvol is. Momenteel kijken we naar de mogelijkheid van uitbreiding. Kortom: er wordt gewerkt aan een tijdelijke én aan een definitieve oplossing."
Dat mobiliteit leeft blijkt bij de pilot van de autoluwe Nieuwlandstraat. De vaart lijkt uit dit project te gaan nu er onrust in de buurt is ontstaan. Jacobs beaamt dat er weerstand is maar kijkt daar niet van op. "Van de andere kant zijn ook veel mensen vóór. Een peiling in het Brabants Dagblad was heel positief. Wat we wel zien is dat verschillende oplossingen ook heel verschillend scoren. Waar het mij om gaat: iedereen is het eens dat we het doorkruisend verkeer uit de binnenstad moeten halen. Mijn hoop is dat de autoluwe Nieuwlandstraat er komt voor de zomer van 2017. We zijn nu in open gesprek om te bezien wat de beste oplossing is."
De wethouder legt uit dat het hem niet gaat om het middel maar om het gezamenlijk doel. Vervolgens ligt de vraag voor naar de technische uitwerking. Als presentator Michel Jehae meldt dat er die dag ook een petitie op Facebook is gestart van voorstanders van een autoluwe of zelfs autovrije Nieuwlandstraat, reageert hij dat we geen gevecht moeten krijgen. "Zoek de juiste informatie en zoek draagvlak voor oplossingen."
Milieuzone
Het initiatiefvoorstel voor schone lucht werd in de raad aangenomen met 22 stemmen voor en 20 tegen. Wat gaat Tilburg daaraan doen? Uitbreiding van de milieuzone geniet kennelijk niet de voorkeur...
"Schone lucht is voor ons belangrijk," meldt Mario Jacobs. "Maar de effectiviteit van milieuzones is betrekkelijk gering. Je dringt wel fijnstof terug maar te weinig naar onze smaak. Bovendien is de maatregel relatief duur."
Als Michel Jehae tegenwerpt dat Utrecht er kennelijk wel brood in zag, verklaart Mario dat de situatie in Utrecht een heel andere is. "Daar zie je veel ernstiger overschrijdingen van de norm. En dus heeft een milieuzone dan meer effect. Gek genoeg is het nut in Tilburg geringer omdat we op veel plekken al aan de wettelijke norm voldoen."
De mindere effectiviteit blijkt ook uit de handhaving van het verbod op vieze auto's. Vorig jaar zag Tilburg maar 60 overtredingen. "Daarnaast is de norm voor vrachtwagens nu Euro 6. Feitelijk zijn we ingehaald door de markt."
Als alternatieve maatregel maakt Tilburg werk van elektrisch vervoer, en een netwerk van snelladers en slimme laders. Er komen laadpalen bij taxistandplaatsen en ook in parkeergarages. En tot slot komt er een financiële tegemoetkoming aan voor particulieren die een openbare paal plaatsen.
Voorlopige conclusie: slimme mobiliteit kost tijd, maar er wordt aan gewerkt.
Volgend artikel: Voedselverspilling
Foto's: Bianca Vleugels
Verslag: Hans van den Berk