2010

Station Berkel-Enschot: inkoppertje?

Een station in Berkel-Enschot voorziet aftredend verkeersminister Camiel Eurlings vanaf 2012. Maar dat is volgens Loes Dielissen, raadslid van de Tilburgse Volkspartij niet haalbaar. "Er liggen al andere plannen voor de mogelijke locatie, niet een station", zo stelt ze in het eerste item in het Milieucafé.

Johan Martens, statenlid voor GroenLinks ziet het anders: "Er is in 1917 een station geweest, dus er zijn fysieke mogelijkheden. ProRail onderzoekt de haalbaarheid. Stel, dat betekent groen licht, dan kan dit jaar een besluit volgen. Als er politieke wil is, gaat de rest snel. Een inkoppertje voor de gemeenteraad." Ook in Udenhout ziet hij graag een station verrijzen op de plek van de Boerenbond, die toch vertrekt.

Dielissen ageert: "Je kunt 'n staton voor Berkel-Enschot niet ineens vastleggen in een bestuursakkoord. Ook vanwege het geld." Wel ziet ze het graag anders. "Tilburg heeft meer tussenstations gehad, die zijn weggesaneerd en ze moeten terugkomen." Volgens haar heeft Tilburg geen sterkte lobby gevoerd voor kleinere stations, omdat de stad per auto goed bereikbaar is.

Presentator Michel Jehae ziet nieuwe kansen, omdat de eis van een minimum aantal instappers is vervallen. "In Apeldoorn zijn drie kleine stations van de grond getild. Ook Eindhoven en Helmond krijgen tussenstations. Waarom lukt het daar wel?"

Dielissen: "Een soort uitruil: Tilburg kreeg de Noord West-tangent à raison van 150 miljoen voor ontsluiting. Eindhoven en Helmond kregen daarom extra treinstations." Ze ziet andere kansen voor uitruil. Spoorovergangen op het traject 's-Hertogenbosch-Tilburg-Breda moeten binnen vijf jaar dicht voor gemotoriseerd verkeer. "Dus ook in Berkel-Enschot en Udenhout. De gemeente Tilburg kan vragen om een tussenstation in ruil voor medewerking aan de sluitingen."

Martens ziet genoeg andere drijfveren voor een lobby: "De Loonse en Drunense Duinen puilen uit van de auto's. Als je het als gemeente goed aanpakt, komt er een station in Berkel-Enschot en/of Udenhout op een kwartier fietsafstand naar de Loonse en Drunense Duinen, de Oisterwijkse Vennen en misschien zelfs dichtbij de Efteling."



Volgend artikel: 'Energiescans voor huizen goedkoper maken'

Michel Jehae, Loes Dielissen en Johan Martens

Johan Martens

Loes Dielissen en Johan Martens

Foto’s: Wendy Presser

Verslag: Andrea van Dael/JEM