2011

Nieuw station, nieuwe kansen

Er is lang aan gepland maar er is nu toch daadwerkelijk bouwactiviteit waarneembaar in de Tilburgse Spoorzone. De NS-werkplaats vertrekt. Zodoende komt er midden in stad een groot gebied vrij voor woningen, cultuur, onderwijs, en voor groen. Over de 'brede' ontwikkeling wordt binnenkort een speciale Dag van de Spoorzone georganiseerd - door de gemeente en Tilburg Debatstad. Zaterdag 28 mei wordt een dag vol debatten, muziek, theater en rondleidingen. Maar vanavond zoomen we dus even in op het station. Het beroemde station uit 1965 van Koen van der Gaast. Met het kroepoekdak, maar eigenlijk ís het station ook voornamelijk een kroepoekdak...

Welke eisen stellen reizigers anno 2011 aan een station. Daarover praat Michel met Ad Couwenberg, inwoner van Breda en secretaris van de afdeling Noord-Brabant van reizigersvereniging ROVER; Reizigers Openbaar Vervoer. Ad kent veel stations en zit echt op zijn praatstoel. Het kost hem geen moeite met Bredase tongval de toestand in Tilburg te schetsen: "Het is niet zo gezellig, hee. Maar het is dan ook meer dan 50 jaar oud. Het voldoet niet meer aan eisen des tijds."

Verder valt Couwenberg op dat de bereikbaarheid te wensen over laat. De noordelijke toegang ontbreekt - die hebben ze in Breda recent aangelegd. Maar vooral valt op dat het Tilburgse busstation onveilig is. Breda heeft een nieuwe OV-terminal ontworpen die met lift en roltrappen bereikbaar is. Hij telt 20 halteplaatsen die je veilig kunt bereiken. "Reizigers hoeven niet meer tussen de bussen door te manoeuvreren. Dat zou in Tilburg ook moeten gebeuren."

Een tweede aandachtspunt voor de tegenwoordige OV-reiziger is het verblijfsklimaat. Leiden is een goed voorbeeld: het heeft nu een mooie grote hal vol met nieuwe winkeltjes. NS heeft duidelijk een nieuwe visie op hoe een station eruit moet zien. Een groot station moet aangenaam zijn om te verblijven. "Tilburg is daar groot genoeg voor," aldus Couwenberg.

Ruimen
Het derde punt is niet te missen. De fietsenstallingen zijn te klein. Zowel de betaalde overdekte als de gratis rekken in de open lucht. Tilburg kan aan twee kanten voorzieningen plannen en is daarmee in het voordeel boven Breda, want dat heeft aan de zuidkant geen ruimte voor een stalling. "Maar de gemeente moet ook op tijd fietsen ruimen die er niet thuis horen."

Breda, Leiden, wat kan Tilburg leren van Den Bosch? Ad Couwenberg is niet onder de indruk van het Bossche station. Het is niet zo aantrekkelijk als Leiden. En het mag dan van beide zijden bereikbaar zijn, dat maakt de Passerelle nog niet sfeervol. "Beneden is het niks."

De ROVER-secretaris heeft twee adviezen voor de gemeente Tilburg. Primair: zorgen dat de infrastructuur rondom het station in orde is. "Zorg voor bereikbare bussen. Het is een kerntaak dat een station makkelijk bereikbaar is." Verder is stationsontwikkeling een kwestie van goed samenwerken met NS, Prorail en de provincie.

Als slotvraag het toekomstperspectief: als je nu alles goed doet, trekt zo'n station dan ook meer reizigers? Couwenberg blijft nuchter: reken je niet rijk. Meer dan twee a drie procent toename verwacht hij niet. De belangrijkste opgave is om te blijven investeren in betere treinen en hogere frequenties. "Betere service trekt altijd meer reizigers. En daar heb je dan weer een aantrekkelijk en goed bereikbaar station voor nodig."



Volgend artikel: Stadse moestuinen

Michel Jehae en Ad Couwenberg (ROVER)
Ad Couwenberg (ROVER)

Foto’s: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk