2016

Verwen de fietser

Slow City

Verblijf staat centraal, niet de doorgang. Zo typeert Koos Louwerse, adviseur verkeersbeleid bij Ligtermoet & Partners, Slow City, een van de nieuwste mobiliteitstrends. Veel aandacht daarom voor voetgangers en fietsers. Zij moeten zich prettig voelen en met plezier de auto laten staan. Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, is (uiteraard) een fan. “Juist in 2016 hoef je niet snel te zijn, alles is dichtbij in een stad. Bovendien: voor wie richt je je stad in? Voor de 40-ers die elke werkdag de stad uitrijden?” Maar winkeliers willen toch goed bereikbaar zijn en parkeerplaatsen? Louwerse: “Welnee, 80 tot 90 procent van de winkelaars komt met de fiets of lopend. Dat weten zij inmiddels ook.”

Fietsers en voetgangers moeten dus verwend worden. Hoe? De tips van Kluit en Louwerse:

• Service fietsstallingen in het centrum die de auto overbodig maken: leen-bakfiets, reparatiemateriaal, wifi, lockers, buggy’s, koffie, paraplu, oplaadpunt, etc.

• Grote, gratis stationstallingen

• Goede doorstroming voor fietsers (“verkeerslichten in plaats van stoplichten”)

• Knelpunten oplossen (met de gebruikers)

• Rondom het station de snelheid drastisch omlaag brengen

• Huisartsen vragen fietsen en wandelen te stimuleren (ipv sportschool)

• Weg met gekke randjes en paaltjes

• Fietscompetities voor bedrijven en werknemers (bv. slimdatjefietst.nl)

Een opmerking uit de zaal: 'Er was 15 jaar geleden in de Reeshof al een nationaal experiment met automatische snelheidsbegrenzers!'
Saskia Kluit: "Dat idee komt momenteel terug met de zelfrijdende auto. Morgen mee beginnen, zeg ik. Het scheelt tientallen doden."

Een vraag uit de zaal: 'Zijn shared spaces en slow city synoniemen?'
Koos Louwerse:  "Nee. Maar shared spaces, waar fietsers en voetgangers de straat delen, kunnen in de slow city passen."

 

 

Wist je dat…
Tilburg fietst?

Bakfiets Tilburg Fietst

De bakfiets was vanavond ‘gewoon een manier om hier te komen’. Maar tegelijkertijd is de gemeentelijke campagne Tilburg Fietst weer zichtbaar. Een campagne met vrolijke evenementen om fietsen positief in het nieuws te brengen. Meer informatie.

 


Volgend artikel: “We moeten andere vragen stellen”

Koos Louwerse, Saskia Kluit en Michel Jehae

Koos Louwerse

Saskia Kluit en Michel Jehae


Verslag: Marga van Zundert

Foto's: Marloes Coppes