Milieucafé 31 januari 2019

Cleane sneakers

Schone schoenen gaan langer mee

De sneaker is salonfähig geworden en de meesten van ons hebben wel een paar in de kast staan. Sommige mensen hebben er heel veel dus het is ook een beetje een cult-item. Nu munten de meeste van die schoenen niet uit door degelijkheid. Voordat ze versleten raken zijn ze echter meestal al vies. Tilburger Kevin Verhoeven zag een gat in de markt en startte een jaar geleden een bedrijf op dat zich specialiseert in het schoonmaken en opknappen van sneakers. Onder de zelf verklarende naam Sneakercleaners.

Het bedrijf reinigt en onderhoudt sneakers maar inmiddels ook steeds meer andere typen schoenen, vertelt Kevin op het podium. De motieven om zijn winkel te bezoeken verschillen per klant. Sommigen willen gewoon zo lang mogelijk van hun schoeisel genieten. Inmiddels heeft Sneakerscleaners zes personeelsleden in dienst. Maar zijn moeder helpt ook nog mee.

Links op het podium is een grote stoel geïnstalleerd waarbij medewerkster Cheyenne ('een van onze sterpoetsers') het werk demonstreert. Frans van der Meer wordt geselecteerd om zijn rode North Star basketbalschoenen een opfrisbeurt te laten geven. Meer mensen uit het publiek kunnen zich in de pauze melden. Frans vertelt ondertussen dat hij ook ooit heeft geprobeerd om zijn schoenen zelf schoon te maken. "Toen heb ik ze een keer in de wasmachine gegooid. Achteraf had ik beter naar Sneakercleaners kunnen gaan…"

Kevin legt uit dat men onderaan begint met de zogeheten midsoles. Daar eindigt meeste vuil. Vervolgens wordt de bovenkant aangepakt. Een normale stoelcleaning duurt 5 a 10 minuten. Klanten kunnen hun schoenen ook in de winkel achterlaten; dan kan er meer gebeuren en kan men rekenen op een doorlooptijd van vijf werkdagen.

223 paar
Veel is er niet nodig voor een schoonmaakbeurt. Voor een basale cleaning betalen mensen 13 euro, dit is inclusief het wassen van de veters. Met meer opties kan de prijs oplopen tot 25 euro.

Kevin vertelt dat er vorig jaar 112 miljoen euro omging in de schoenenbranche. De trend is volgens hem dat klassieke zaken verdwijnen, maar dat sneakers ervoor in de plaats komen. Meest buitenlandse merken. Een gemiddelde klant in zijn zaak koopt volgens zijn ruwe schatting zeven paar sneakers per jaar. Als de zaak hier merkbaar op reageert bekent Kevin dat hijzelf ruim boven de 223 paar thuis heeft staan. Dertig paar komt vaker voor. "Het mooie is dat de mensen deze schoenen ook werkelijk dragen. Gemiddeld krijg ik 75 paar per week om te behandelen. Soms kan dat oplopen tot 150 paar maar soms blijft de teller steken bij 50. Belangrijke evenementen leiden doorgaans tot een piek."

Hoe zit het met de milieu-aspecten? Kevin weet dat jongeren best zuinig omgaan met hun sneakers. "Als ze ze niet te vaak dragen zijn ze soms na vijf of zes jaar nog piekfijn in orde. De schoenen zijn na verloop van tijd ook vaak niet op, maar slechts vies."

Tot besluit, als Frans van der Meer het podium verlaat, vertelt Kevin Verhoeven dat iedereen in beginsel zelf de was zou kunnen doen. "Maar wij specialiseren ons in details. We hebben wel meer klanten gehad die het zelf probeerden. Daarna krijgen wij ze dan - dan ligt de band eraf en is de zool gesmolten."

Een zakelijk instinct kan de man niet worden ontzegd. Maar hij heeft een punt: goed onderhoud is beter dan weggooien.

 


Volgend artikel: Waterstofgas, de heilige graal?


Foto's: Jasper Schoonhoven

Verslag: Hans van den Berk