2014

De Tilburgse Tesla

Twee jaar geleden besteedde het Milieucafé aandacht aan elektrisch rijden in de praktijk. De Opel Ampera en de Nissan Leaf werden toen aan de tand gevoeld. Vandaag krijgt deze test een vervolg want er is een nieuwe naam opgedoken die tot de verbeelding spreekt. De Tesla is een product van een Amerikaans bedrijf, opgericht door Elon Musk. Deze ondernemer maakte fortuin met de internetbetaaldienst PayPal en is sindsdien als een tweede Steve Jobs bezig om nieuwe producten en technieken te ontwikkelen. In 2003 besloot hij zich te gaan wijden aan elektrische auto's en in 2008 zag de eerste Roadster het licht. Tegenwoordig zien we vooral het Model S rondrijden, ook in Tilburg.

Het laatste is niet toevallig want Tilburg biedt onderdak aan de eerste productievestiging van Tesla buiten Europa. De assemblagehal annex showroom bevindt zich op Vossenberg west aan de Atlasstraat, waar de Noordwesttangent de Dongenseweg kruist.
Buiten bij Paradox staat als aanschouwelijk voorbeeld een witte Tesla geparkeerd. Het strak ontworpen model S oogt als een elegante sedan maar de nieuwigheid zit binnenin: de auto rijdt volledig elektrisch en zit vol elektronica. Een rijdende iPad is hij ook wel genoemd.

Panel
Eerder die week hebben twee leden van het Milieucafé testpanel een proefrit gemaakt. Frans Post informeert naar de indrukken. "Het was heel bijzonder," meldt Arjen Geuting. "De auto maakt echt helemaal geen geluid. Daar moest ik echt op letten want mensen horen je dus echt niet aankomen. Het is net of je in een computer zit."
Geuting zou de Tesla best willen kopen, maar ja, die prijs... "Dat is één van mijn vragen aan de vestigingsmanager. Komt er nog een betaalbare versie?"
Ook Geert Bakker rept van een "hele goede testrit. Het is een fijne ervaring om geruisloos te rijden. De Opel Ampera van september 2012 was veel lawaaiiger; dit vormt een hele andere categorie. En de Nissan Leaf... Tja, die voelt gewoon minder solide. Deze Tesla rijdt heel stabiel en rustig. En je kunt ook héél snel vooruit! Het vermogen is ongelooflijk. Toch kun je energiezuinig rijden want de auto laat zich heel goed afremmen op de motor."
Hij heeft dezelfde aarzeling als het gaat om de aankoopprijs. Maar twee jaar geleden was Bakkers oordeel over het product bepaald anders.

Stukje duurzame mobiliteit
Vestigingsmanager Gijs van de Ven is naar Paradox gekomen om in gesprek te gaan met presentator Frans Post. Gijs lepelt feilloos het ronkende mission statement van Tesla op: "To accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible." Met andere woorden de bedoeling van het bedrijf is om de hele transportsector te verduurzamen.

Van de Ven vertelt over Elon Musk, de Steve Jobs van de autowereld. Ooit begon hij de digitale geldmachine PayPal. Nu is hij algemeen directeur van Tesla maar hij is inmiddels ook druk met het SpaceX project. SpaceX is het eerste privébedrijf dat een capsule de ruimte in bracht en terug - André Kuipers speelde daar nog een rol in. Men ontwikkelt ook recyclebare raketten. Musk bedacht ook een buizenpost voor mensen maar realistischer zijn de plannen voor SolarCity: het grootste bedrijf voor zonne-energie in de Verenigde Staten.

Wil Tesla van fossiele brandstoffen af, vraagt Frans Post. Dat vindt Gijs van de Ven een groot woord. "Wij willen zorgen voor een stukje duurzame mobiliteit. Dit zou ook bereikt kunnen worden met fossiele brandstoffen. Op dit moment mikken wij puur op elektrische systemen."
Musk begon in 2003 te sleutelen. De eerste Roadster uit 2008 was een sportwagen waar er niet heel veel van verkochten. Dat veranderde in 2012 toen het eerste Model S op de weg kwam voor de zakelijke markt. Model X, meer een SUV, is gepland voor 2015. Van de Ven wil maar zeggen: "In de toekomst gaat die betaalbare elektrische auto er zeker komen."

Snellaadpunten
Van de Ven vindt het lastig om iets over de hoogte van de aanschafprijs te zeggen. "Wat ik wel weet: nieuwe techniek is altijd duur. Kijk maar naar de computer en de CD-speler. Als het courante producten geworden zijn, zakt de prijs. Dit zal met onze elektrische auto's ook gebeuren."

Tesla is niet eenkennig als het gaat om delen van de techniek. Het bedrijf groeit snel. Hoge prioriteit ligt bij het uitrollen van een netwerk van snellaadpunten - ter bestrijding van de nummer één angst voor beginnende accurijders. Tesla start ook een eigen batterijenfabriek. Ander autofabrikanten kunnen eenvoudig aandrijftreinen aankopen voor hun eigen modellen. Mercedes en Toyota hebben inmiddels samenwerkingsovereenkomsten getekend.

Al met al een behoorlijk duurzaam bedrijf, concludeert Frans Post. Stelt Tesla wat dat betreft ook eisen aan toeleveranciers? Van de Ven aarzelt even voordat hij bevestigend antwoordt. "Voor ons staat de klantbeleving centraal. Dit leidt soms tot duurzame producten maar soms ook niet. De techniek en de gebruikservaring staan voorop. We dagen bedrijven wel uit om hun best te doen."

In Californië is Tesla Toyota voorbijgestreefd als grootste werkgever. Wat vond men aantrekkelijk aan Tilburg?
"Hier konden we goed personeel vinden. De locatie is ook top; in Tilburg hebben we alles in de buurt, terwijl we relatief weinig last hebben van files. Het grootste voordeel is echter de beschikbaarheid van voldoende geschoold personeel."

500 kilometer bereik
Tijd voor wat vragen uit de zaal. Testrijder Arjen Geuting vraagt hoe het zit met de oplaadpunten; is daar iets voor bedacht?
Van de Ven begrijpt de urgentie. "Een dekkend netwerk van oplaadpunten is eigenlijk het belangrijkste. Je praat over beschikbaarheid en laadtijd. Tesla lost dit simpel op. Afgelopen week hebben we het honderdste punt in Europa geopend. Deze punten zijn uitgerust met de SuperCharger, een snellader dus waarmee je in een uur kunt bijladen."

Een ander is benieuwd naar het bereik?
"Model S heeft volgeladen voldoende stroom aan boord voor 502 kilometer actieradius. Dit is zeker genoeg voor Brabant," klinkt het nuchter.

Bij de buren van Fuji staan windmolens op het terrein. Overweegt Tesla een eigen windmolen in Tilburg om de eigen laadpalen te bevoorraden?
"In Californië zijn de laadpalen allemaal voorzien van grote zonnedaken. Daar wekken we meer stroom op dan we gebruiken. Dus ik sluit een windmolen in Tilburg zeker niet uit."

Innovatie
Paul Roborgh vraagt zich af hoe het zit met de milieulast van de vele accu's. Hoe zit de Tesla wat dat betreft in elkaar? Gaan de gebruikte batterijen lang mee. En hoe zit het met hergebruik? Gebruikt men Cradle to Cradle techniek?
Van de Ven is goed bekend met C2C. "Recent is de meest duurzame auto onderzocht - bekeken over de hele productie- en gebruikscyclus. Tesla was enige e- of hybride auto in de top 10."
Het is niet eenvoudig om iets echt duurzaam te maken, legt Gijs uit: "Je kunt niet perfect beginnen, er is een hele ontwikkeling nodig. Wij gebruiken bijvoorbeeld niet hele grote batterijen maar juist 7.000 kleine celletjes. Dat is goed voor recycling. Als ze op zeker moment voor ons gebruik niet meer goed genoeg zijn, kunnen ze nog wel functioneren in bijvoorbeeld elektrische tandenborstels."

Een kritische bezoeker vraagt zich af waar de innovatie te zien is. De eerste auto's zagen er ook uit als paardekoetsen. Deze Model S ziet er nog steeds uit als een auto...
Van de Ven kan de redenering volgen maar wijst ook op de voorkeuren van consumenten. "Een model met vier wielen op de hoeken is best wel logisch. De echte innovatie zit in de acceleratie. En in het bereik van 500 kilometer. En in de modulaire opbouw. Daardoor heeft de auto vrijwel geen onderhoud nodig. Verder zitten alle accu's in de bodemplaat dus je hebt veel binnenruimte."

Wil Tesla zijn kennis delen met andere fabrikanten?
Uiteraard, herhaalt Van de Ven. Mercedes maakt voor zijn B-klasse gebruik van Tesla onderdelen. Voor de Mitsubishi Outlander in Amerika geldt hetzelfde. Idem dito voor de Smart.

Heeft de vestigingsmanager nog suggesties voor de nieuwe milieuwethouder? Die is nu toch in de zaal, besluit Frans Post.
Van de Ven onderstreept en herhaalt dat het stimuleren van de infrastructuur voor opladen belangrijk is. "Tesla is daarin momenteel top of the bill. Maar het wordt voor iedereen een belangrijk vraagstuk."

En heeft de manager nog een concrete wens? "Dat iedereen een Tesla koopt." Hij oogst er welwillend gelach mee. "Maar nee, we hebben nu geen echte uitgesproken wensen voor het gemeentebestuur. Tot nu toe zijn we heel goed geholpen."

 


Volgend artikel: Zwerfafval

Tesla, Frans Post en Gijs van de Ven

Gijs van de Ven

Testrijders aan het woord

Milieucaféredacteuren bekijken het Tesla-interieur

De Tesla


Foto’s: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk