Programma 30 november 2023

Duurzaam textiel heeft de toekomst

Veel Tilburgse fabrieken zijn gesloten in de vorige eeuw maar in de stad is nog steeds veel kennis en economische activiteit over textiel te vinden. Het Milieucafé zocht de samenwerking met twee andere Tilburgse debatpodia om te onderzoeken wat de overgang naar duurzaam textiel betekent voor Tilburgse bedrijven en Tilburgers zelf.

Het eerste item verzorgt Lydia Dommering van het Wereldpodium. Het Wereldpodium draagt bij aan de mondiale bewustwording in Tilburg door het overbrengen van kennis en persoonlijke verhalen. Op die manier worden wereldwijde zaken behapbaar en invoelbaar op de Tilburgse schaal. Textiel is hiervoor een uiterst geschikt onderwerp, want veel textiel wordt gemaakt in verre landen op niet-duurzame wijze. Lydia laat met staaltjes 'vegan leather' aan het publiek zien hoezeer marketing probeert de oordeelsvorming en het (koop-)gedrag van mensen te beïnvloeden. De term 'vegan leather' wekt aanvankelijk positieve gevoelens op bij het publiek. Maar die slaan om wanneer blijkt dat vegan leather gemaakt is uit olie. Een kras staaltje greenwashing dus.

Dommering, Grimbrère, Huvenaars

Daarna neemt Haiko Huvenaars van TexTalk het podium. Textalk is een nieuw platform voor duurzame kleding en circulair textiel en geeft Tilburg als textielstad een nieuwe en verjongende impuls. Men organiseert met name talkshows en zo ook nu. Haiko heeft een interessante gast uitgenodigd: Fransje Gimbrère. Deze kunstenares met een oer-Tilburgse textiel achternaam realiseerde onder andere een groot kunstwerk in de Raadszaal. Met Fransje bespreekt Haiko welke mogelijkheden er zijn om de manier waarop we kleding maken, kopen, gebruiken en afdanken duurzamer te maken. Mogelijkheden zijn er in elk geval genoeg. Fransje concludeert dat wanneer mensen zich meer hechten aan kleding, ze vanzelf duurzamer ermee omgaan. Dan zien ze immers de waarde die kleding heeft. En als het geen wegwerpkleding meer is, dan mag het ook wat meer kosten.

In een panelgesprek onder leiding van Annemieke Ros en Marc Pruijn wordt gesproken over de mogelijkheden in Tilburg en ook voor Tilburgse bedrijven. De duidelijke boodschap is dat Tilburg kansen biedt; het zijn niet alleen kunstenaars zoals Fransje die bezig zijn. Duurzame opties zijn steeds vaker te vinden in de schappen en de rekken. Maar zijn die niet behoorlijk prijzig en niet echt geschikt voor mensen met een kleine beurs? Feit blijft dat de goedkoopste kleding niet lang meegaat. Als het goed is gaat wat duurdere kleding langer mee en daarmee betaalt het prijsverschil zich deels terug. Verder is de duurzame markt aan het groeien en als gevolg daarvan dalen de prijzen enigszins.

Paneldiscussie

Maar het gaat ook over tweedehands kleding. Die is ook duurzaam en zeer geschikt voor Tilburgers met een kleine beurs. Hinderlijk is het imagoprobleem: tweedehands is voor veel mensen nog niet direct acceptabel. En het blijkt dat meer gefortuneerden snel de krenten uit de tweedehands pap weten te pikken. Nog hipper maken van tweedehands zal helpen. De opschaalbaarheid van de markt in gebruikte kleding kent wel zijn beperkingen en door de hogere kosten ligt het ook niet voor hand dat heel Tilburg aan de duurzame biologische broeken en jurkjes zal gaan. Dus daar mag nog wel een tandje worden bijgezet. Voor een deel kan dit door het versterken van de sociale component. Ook het Tilburgse bedrijfsleven kan hierin een rol spelen. Textiel zit immers in ons dna en er zijn nog best veel bedrijven die 'iets' met textiel hebben. Duurzaam textiel zal altijd iets te maken hebben met de zogeheten 'retourstromen'. Dit is kleding die al een keer bij een consument is geweest. Die weer ophalen en opnieuw op de markt brengen vraagt best wat logistiek vermogen. En we praten ook over grote hoeveelheden. In deze logistiek zijn we als Tilburg dan weer erg goed.

Zo komt het panel uiteindelijk tot een oproep aan de stad en het stadsbestuur: kom met een top 5 van kansrijke punten om de stap te maken naar een duurzame textielstad. Een stad waarin duurzame kleding wordt gemaakt en verkocht, kleren (en stoffen) een tweede leven krijgen en de binding met de mensen sterk is.

 


Volgend artikel: Loes Fabienne

Lydia Dommering - met 'plantaardig leer'

Haiko Huvenaars - textiel met toekomst

Fransje Gimbrère - artistiek ontwerper

 

Fotografie: Wendy Presser