2010

Kemphanen over de Kempenbaan

Sinds een klein jaar kunnen bezoekers van de buiten hun auto parkeren aan de Kempenbaan bij het Bastion-hotel. Met steun van de provincie realiseerde Tilburg daar een zogeheten transferium; zeg maar een aangeklede overstapplaats voor openbaar vervoer naar het centrum. Half september trok de gemeenteraad met een gelegenheidsmeerderheid de stekker uit het project. De proef had drie jaar moeten duren maar de combinatie van weinig gebruik en hoge kosten was voor veel raadsleden kennelijk onverteerbaar. Onder het uitbundige motto Transferia Transferinee kruisen raadslid Tine van de Weyer (PvdA) en Jan Heijman (VVD) hierover de degens.

Frans Post probeert de discussie strak te leiden. Wat was de belangrijkste faalfactor? De raadsleden zijn er verbazend kort over. "Gebrek aan communicatie," weet Tine van de Weyer. "Een fout plan, op een fout moment, terwijl het eigenlijk niet nodig is in deze stad," taxeert Jan Heijman. Van de Weijer noemt het wrang dat het hele idee pas nu de publiciteit trekt die aan het begin nodig was geweest. "Het hele idee heeft nauwelijks de pers gehaald. Er stond nota bene 25 duizend euro op de begroting voor communicatie maar niemand heeft daar iets van gemerkt." Sterker nog: borden maakten luidkeels reclame voor de parkeergarages in de binnenstad, terwijl je het transferium met een vergrootglas moest zoeken.

Aan VVD-er Jan Heijman de vraag wanneer het wel goed was geweest. Hij geeft toe dat er weinig aandacht aan het project is geschonken. Maar inhoudelijk acht hij het belangrijker dat het transferium helemaal niet nodig is in deze stad. "Tilburg heeft vijf parkeergarages, eigenlijk zijn die onze transferia. Je moet dan niet gek opkijken als maar 30 mensen per dag aan de Kempenbaan parkeren. Maar die kosten de gemeenschap wel 43 euro per auto." Heijman ziet in dat een transferiumproef jaren nodig heeft om zich te bewijzen. Maar we hebben nu de ruimte niet voor dat soort experimenten.

Tijd voor een paar stellingen. "PvdA en GL hebben zelf het stopzetten van het transferium veroorzaakt door het niet in coalitieakkoord op te nemen". Beide raadsleden zijn het hier niet mee eens. Hetzelfde geldt voor de (veronder)stelling: "De gemeente wil gewoon van het transferium af en daarom komt die evaluatie wel goed uit." En beiden vinden de 14 miljoen euro verlies op het Pieter Vreedeplein geen reden om deze parkeergarage te sluiten. Het enige verschil tekent zich af bij de conclusie: "Het is beter om nu te stoppen met het transferium." Ja, zegt Heijman; Nee, vindt Van de Weyer.

De Wereld Draait Door
Tine merkt op dat een transferium alleen slaagt als er schaarste is in de stad. En schaarste kun je creëren... Bijvoorbeeld door parkeerplaatsen groen te maken of ze te verkopen aan bewoners. Op dat moment kan SP-fractievoorzitter Veerle Slegers zich niet meer inhouden. "Dat had je eerder moeten bedenken, Tine! Er zou pas over drie jaar geëvalueerd worden! Jullie hebben erbij gezeten toen het CDA de ene parkeergarage na de andere bouwde." Volgens Slegers, inmiddels door de presentatoren op het podium genodigd, is de VVD-wethouder gewoon al aan het onderhandelen met het Bastion-hotel omdat dat een oogje heeft op de grond.

Als ook Paulus Oerlemans (fractievoorzitter GroenLinks) het podium bestijgt ontstaat een De Wereld Draait Door-pandemonium van raadsleden die elkaar verbaal de maat nemen. Het wordt zowaar gezellig. Maar de presentatoren sturen bij en stellen raadslid Heijman een gewetensvraag: Welk voorstel doet de VVD voor het verbeteren van de luchtkwaliteit? Heijman vindt dat een lastige vraag. "Ik ben geen milieuspecialist en ik ga ook niet uit mijn nek kletsen. Maar ik verwacht wel maatregelen van college. Onze partij zal daar met grote interesse naar luisteren."

Veerle Slegers haakt aan op de Haagse formatiebesprekingen: "We moeten beginnen met de linkse samenwerking tussen PvdA, SP en GroenLinks. De VVD moet eindelijk eens met ratio overtuigd worden van belang van vergroening en innovatie." Wat de zaal de spontane uitroep ontlokt: "Champignons onder het Pieter Vreedeplein, biodiversiteit!"

Paulus Oerlemans kalmeert al analyserend de gemoederen. "Het is gewoon een verkeerde systeemkeuze. Het transferium is niet gesaboteerd maar gewoon verkeerd gestart. Je kunt de luchtkwaliteit alleen verbeteren door te durven sleutelen aan het autoverkeer." De VVD ziet meer in innovatie, besluit Jan Heijman. "Maar ikzelf rijd ook in een Prius en probeer zo een steentje bij te dragen. Innovatie is goed voor de economie en daar moet Tilburg aan meedoen. De VVD zal dat zeker niet tegenhouden."

En zo kreeg Wouter van Dieren onverwacht een beetje gelijk.



Volgend artikel: Annelie de Vries: subtiel en sterk

Tine van de Weyer en Jan Heijman
Jan Heijman en Veerle Slegers
Twee presentatoren en vier politici
Veerle Slegers en Paulus Oerlemans

Foto’s: Wendy Presser

Verslag: Hans van den Berk