2024

Chillburg, slow city

Een aanlokkelijk vergezicht

Vergroot de aantrekkelijkheid van de binnenstad door het voetgangersgebied te vergroten, en fietsers meer ruimte te geven. Met een stelling van die strekking ging het Milieucafé in de editie van 30 november 2023 in gesprek met raadsleden. Het werd een inspirerende discussie want een meerderheid bleek voorstander - en dit maakte weer dat het onderwerp op de agenda is gezet in de gemeenteraad. Najaar 2024 zullen hier besluiten over worden genomen.

In dit meicafé verdiepen we de discussie, door gesprekken te voeren met mensen van het Binnenstadsmanagement, het Fietsforum, diverse raadsleden en de betrokken wethouder (Rik Grashoff). Als afwisseling levert Frank van Pamelen een ludieke column.

Ter voorbereiding heeft het MOT (het Milieu Onderzoeks Team van de redactie) wat gegevens op een rij gezet. Dit was nog een hele klus met veel zoeken en puzzelen want vergelijkend cijfermateriaal tussen steden blijkt er niet of nauwelijks te zijn. Maar het MOT is er toch in geslaagd om een overzicht te maken van de omvang van voetgangersgebieden in 16 steden.

De grafiek levert verrassende inzichten op. Zo bengelt Tilburg onderaan de ranglijst, terwijl Delft –de stad waar wethouder Rik Grashoff woont en vandaan komt– er met afstand het beste uitkomt. Hoe denkt de zaal hier eigenlijk over? Via handopsteken blijkt een ruime meerderheid van de bezoekers in Paradox van mening te zijn dat ook voor hen, Tilburg meer voetgangersgebied moet krijgen.

Het is tijd voor wat deskundigen. Wat vinden Tony Weggemans van het Fietsforum en Kees Stegenga van het Binnenstad Management van het idee?

Kees Stegenga en Tony Weggemans

Tony pleit in eerste aanleg voor bereikbaarheid. Hij vindt het belangrijk dat mensen en ondernemers zo goed mogelijk hun woning of winkel moeten kunnen bereiken, om even mensen of spullen op te halen of weg te brengen. Meer specifiek pleit het lid van het Fietsforum voor smalle wegprofielen, brede trottoirs, veel groen, eenrichtingsverkeer, geen parkeerhavens langs de straten en -daar komt hij dan- volop ruimte voor fietsers. De manier waarop recent de Willem II-straat, Stationsstraat en Noordstraat zijn heringericht spreekt hem zeer aan. Voor dergelijke ingrepen wil Weggemans (zelf een bewoner van de binnenstad) graag zijn auto voortaan wat verderop in een parkeergarage zetten.

Qua verkeer pleit Tony Weggemans voor duidelijke fietsbanen en fietsverbindingen. Een duidelijke fietsring om de binnenstad, met afslagen naar het centrum, waar fietsers hun snelheid dan wel moeten matigen. Sluit hierbij aan op de logica van het fietsersgedrag, want het is niet logisch dat je niet over de Korte Heuvel mag en bij de Katterug moet afstappen. Bepaalde keuzes zullen altijd leiden tot fricties, maar in de praktijk leren mensen daar wel mee om te gaan. Als de grote lijn maar helder is.

Maak er een SLOW CITY van!, concludeert Tony Weggemans.

Als voorzitter van het Binnenstad Management Tilburg stelt Kees Stegenga dat er 'reuring' in de binnenstad moet zijn. Dat is goed voor de horeca en de winkels. Alle ondernemers hebben er baat bij als passanten zich kunnen verpozen in plezierige openbare ruimte, met groen en van een hoge verblijfskwaliteit. Het centrum hoeft van Kees niet per se de status van voetgangersgebied te hebben: "Mensen komen niet alleen naar de stad om boodschappen te doen." Hij sluit hiermee aan op de ideeën van Tony Weggemans en voegt er aan toe dat er meer kleine plekken kansrijk zijn om er iets leuks van te maken, in de vorm van terrassen en dergelijke. Aan de rand van het dwaalgebied zouden wat Kees betreft ook parkeerplekken moeten komen; "Die kunnen tevens functioneren als plek waar pakketjes kunnen worden gebracht en gehaald, zodat die busjes niet verder het centrum in hoeven."

Ideeën genoeg dus om de discussie met de raadsleden straks te voeden. Maar eerst is het tijd voor de column van Frank van Pamelen.

 


Volgend artikel: Frank van Pamelen

Het MOT deed onderzoek in het diepste geheim..

Kees Stegenga

Tony Weggemans

Verslag: André Walraven

Fotografie: Wendy Presser