Binnenstad autoluw
De bestuurlijke invalshoek
Nadat onze gasten en het publiek met veel plezier de column van Frank van Pamelen hadden aangehoord, was het de beurt aan de raadsleden. Meer specifiek: Arne Kramer (GroenLinks), Anne-Miep Vlasveld (Partij voor de Dieren), Frank Krielaars (VVD) en Sofia Schampers (D66), .
De VVD, legt Frank Krielaars uit, is niet primair voor meer voetgangersgebied, maar vooral voor een aantrekkelijker binnenstad, met meer cachet. Deze binnenstad dient voor iedereen bereikbaar te zijn, dus ook auto's. Wel ziet de VVD graag meer ruimte voor terrassen en groen. Als voorbeeld wijst Krielaars op de kwijnende Heuvelstraat: "Deze is niet aantrekkelijk, ondanks dat er geen verkeer is, terwijl bijvoorbeeld de vernieuwde Stationsstraat, met beperkt verkeer, dat wél is."
De Partij voor de Dieren vindt bij monde van Anne-Miep Vlasveld dat je wel moet toewerken naar een autovrije binnenstad. "Bewoners van de binnenstad moeten zich realiseren dat ze niet kunnen beschikken over een parkeerplaats vlak bij hun woning." Ook een transferium zou kunnen bijdragen aan het realiseren van een autovrije binnenstad, die toch bereikbaar is.
GroenLinks focust vooral op wat er gedaan moet worden na alle huidige verbeteringen én met welke visie dat gepaard gaat. Net als de Partij voor de Dieren pleit Arne Kramer voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers. D66 (Sofia Schampers) kan daarin meegaan, als dit het centrum ook daadwerkelijk aantrekkelijker maakt. De VVD blijft terughoudend, omdat bereikbaarheid voor bewoners in hun visie prioriteit moet hebben.
Het aanwezige publiek wijst op de gevaarlijke situatie in de Tuinstraat, daar moet betere keuzes worden gemaakt! Verder is men van mening dat soepeler moet worden omgegaan met plekken waar mensen hun fiets even kunnen neerzetten als ze maar kort een boodschap doen. Dan wordt het wel erg omslachtig om gebruik te moeten maken van een (schaarse) officiële plek. De aanwezige raadsleden blijken deze oproep te steunen.
Tot besluit van dit onderwerp geeft wethouder Rik Grashoff zijn uitgebeide reactie. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de binnenstad, mobiliteit en openbare ruimte.
Volgend artikel: Interview Rik Grashoff
Verslag: André Walraven
Fotografie: Wendy Presser