2019

Wijkevoort: Vraag en Antwoord

Bij wijze van experiment krijgt de zaal uitgebreid gelegenheid om vragen over Wijkevoort te stellen aan wethouder Berend de Vries. Omdat niet iedereen even goed is in het spreken in een volle zaal, kan iedereen in bezit van een smartphone zijn vragen ook kwijt via de mentimeter. De gemeente krijgt alle vragen nagezonden en zal daar ook op reageren. De oogst zal tzt op deze pagina worden gedeeld.

Vrachtwagens
Eerste vraag uit de zaal: is er een berekening van het aantal te verwachten extra vrachtwagenbewegingen?
Kort gezegd: nog niet. "We moeten dat per planfase berekenen en dat moet nog gebeuren. Voor de hand ligt dat een groot deel van het verkeer zal worden afgewikkeld via de A58 en ook een deel via de tangenten. Maar die gevolgen worden inzichtelijk gemaakt, het komt allemaal samen in het ruimtelijk proces voor het bestemmingsplan. Komende november start de omgevingsdialoog rond het plan voor de eerste fase."

Werkgelegenheid
Wat mogen we verwachten aan werkgelegenheid? Volgens bureau Ecorys gaan van de eerste drieduizend banen, er circa tweeduizend naar arbeidsmigranten.
De Vries merkt op dat prognoses mede afhankelijk zijn van wat voor soort bedrijven zich precies zal vestigen. Hij maakt een onderscheid tussen de korte termijn (vijf a tien jaar) en de lange termijn. "Op de lange termijn wordt gerekend op 2.800 tot 4.400 arbeidsplaatsen. Dit gebeurt via een gestage groei van twee- tot driehonderd mensen per jaar. Die banen zitten verdeeld over lager, middelbaar en hoogopgeleiden."
"Op de korte termijn voorziet men wel een aandeel aan arbeidsmigranten maar niet totaal. Het beeld elders in Tilburg is nu ook gedifferentieerd. Wat we verwachten is dat over een tiental jaren, het aantal lagere functies over de hele linie zal afnemen. Dit komt door automatisering en robotisering. De middelbare functies zouden stabiel blijven en aanbod en vraag bij hoger opgeleiden nemen toe. Maar, van de andere kant geredeneerd: stel dat we deze ontwikkeling niet zouden doen, dan zou er een tekort aan banen ontstaan."

Luchtkwaliteit
Hans Sweep van Focus op Reeshof verwacht dat veel vrachtwagens gaan rijden naar de bargeterminal. In hoeverre wordt de luchtkwaliteit aangetast, als we bedenken dat nu al 12 procent van de kinderen in Reeshof astma heeft?
Ook dat hangt af van het soort bedrijven dat zich zal vestigen, reageert De Vries. "We zien nu dat ondernemers bezig zijn hun wagenpark te verduurzamen. Op termijn gaat men rijden op waterstof en elektriciteit. Voor de gemeente is het antwoord eenvoudig: we houden ons aan alle wettelijke voorschriften voor luchtkwaliteit."

Recreatie
Waarom wordt er een bedrijventerrein ontwikkeld? Waarom geen recreatiegebied?
"Een goede vraag," bedenkt de wethouder. "Dit soort zaken stemmen gemeenten regionaal af. Grootschalige recreatie vindt vooral plaats in de Beekse Bergen en de Loonse en Drunense Duinen. Regionaal is de keuze gemaakt dat bedrijventerreinen, grootschalige logistiek en maakindustrie geaccommodeerd worden in Tilburg en Waalwijk."

Hoeveel geld kost Wijkevoort?
"Volgens de huidige berekeningen levert het juist geld op. Maar dat is een eerste raming. Als we alle plannen scherp hebben moeten de berekeningen overnieuw. En ik sluit niet uit dat we dan ook op nul kunnen uitkomen. Investeringen in de natuur, zoals Landschapspark Pauwels, Stadsbos013 en Moerenburg, kosten ook serieus geld en iemand moet die rekening betalen."

Werkgelegenheid
De laatste vragensteller is skeptisch over de banengroei. "Ik ben zelf werkgever, het is nu al heel moeilijk om goede krachten te vinden en het wordt alleen maar erger. Het merendeel van de banen is niet van zo hoog niveau en zal dus op termijn gaan verdwijnen. Daarmee valt een pijler onder dit plan weg…
Daar is de wethouder het dus niet mee eens. "Op korte termijn zien we inderdaad frictie en moeten we onze toevlucht nemen tot arbeidsmigranten. Maar op de lange termijn, zeg 2030-2040, zien we stabilisatie. En dan komt er druk op de banen voor middelbaar en hoger personeel. Er ligt een opgave om deze mensen aan onze regio te blijven binden."

Berend de Vries besluit dat hij het debat niet uit de weg gaat. "Ik snap dat er mensen zijn die dit echt niet leuk vinden. De gemeente ervaart ook weerstand. Daarom sta ik hier vanavond ook. Maar het is niet alleen een kwestie van het volproppen van ons landschap met dozen a la Katsbogten. Dit bestuur is intrinsiek gemotiveerd om iets positiefs bij te dragen aan natuur, landschap, milieu, waterhuishouding en biodiversiteit."

 


Volgend artikel: Muziek van Flemming

 

 


Verslag: Hans van den Berk

Foto's: Wendy Presser